close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

עוברים ברכיבה: טיפים לעבור טסט ראשון על אופנוע

ליאור מנחםג אב, תשעח15/07/2018

קיץ, שמש, חופש וסיכוי גבוה לעצמאות בשנה הבאה - אם רק נעבור את הטסט לדו-גלגלי שלנו. מה צריך לזכור בכדי להשיג את הרישיון המיוחל, ומהם הטיפים שימקסמו את הסיכויים שלנו לעבור? יצאנו לבדוק

תגיות:
צילום: shutterstock
בני נוער רבים מחכים בקוצר רוח ליום בו ימלאו להם 16 שנים כדי להפוך לממונעים. לא עוד הסתמכות על אוטובוסים שלא תמיד מגיעים בזמן, וגם כאשר הם מגיעים הם דחוסים, לא עוד מגבלות נסיעה רק כאשר ההורים פנויים לתת טרמפ, לא עוד הליכות ארוכות ארוכות ברגל לחברים, שבנסיעה באופנוע יכלו לקחת רבע מהזמן. רישיון הנהיגה מבטיחה עצמאות, אבל לפני שאתם מדלגים לחלק המרגש ומבררים מהו המקום הכי טוב בסביבה לקניית אופנועים, גלו סבלנות כי יש עוד כמה שלבים לא פחות חשובים בדרך.

איזו אופנועים יש ומה סוגי הרשיונות הנדרשים עבורם?
הדרישות להוצאת רישיון עבור אופנועים משתנות לפי עוצמת המנוע. אפשר לחלק את סוגי האופנועים לפי הרישיון שנדרש על מנת לרכב עליהם:
• אופנועים 125 – אופנועים קטנים של עד 125 סמ"ק ועד 14.5 כוחות סוס – הרישיון הנדרש הוא A2
• אופנועים עד 47.5 כ"ס – הרישיון הנדרש הוא A1
• אונועים גדולים מעל 47.5 כ"ס – הרישיון הנדרש הוא A
רישיון A2 אפשר להוציא מגיל 16, כאשר עד גיל 17 נדרשת הסכמת הורים. רישיון A1 ניתן להוציא מגיל 18 ורישיון A ניתן להוציא מעל גיל 21 ועם ותק של שנה עם רישיון A1.

טופסולוגיה הכרחית
על מנת להוציא רישיון, כלשהו, יש צורך בכמה שלבים מקדימים: קבלת הטופס הירוק (טופס בקשה לקבלת רישיון) ומעבר בדיקות עיניים אצל אופטומטריסט, החתמת רופא המשפחה, זימון תור למבחן תיאוריה ותשלום אגרת המבחן (אפשר באינטרנט), מעבר מבחן תיאוריה, לימוד מעשי על הכלי ומעבר מבחן מעשי. השלבים הללו תקפים לכל סוגי הרישיונות ולמעשה הם זהים וחופפים, כך שאם למשל כבר עברתם בדיקת ראיה, קיבלתם אישור רפואי או שהנכם בעלי רישיון תקף לרכב פרטי – אז אין צורך לעבור את הבדיקות שוב. הסיפור דומה גם ביחס למבחן התיאוריה: אם יש לכם רישיון כלשהו אז אתם פטורים ממעבר מבחן תיאוריה נוסף.
פטור נוסף שתוכלו לקבל הוא במסגרת המבחן המעשי: טסט על אופנוע כולל שני חלקים: מבחן שליטה ומבחן השתלבות בתנועה. בעלי רישיון תקף כלשהו פטורים מהחלק השני של המבחן ונדרשים לעבור רק את החלק הראשון שהוא מבחן השליטה.

אז איך עוברים תיאוריה בהצלחה?
קודם כל לומדים – חוקי תנועה, תמרורים, הכרת המנוע וכל נושא אחר. המבחן בנוי מ-30 שאלות אמריקאיות שנבחרות אקראית מתוך מאגר של כ-1800 שאלות. משך המבחן – 40 דקות. כדי לעבור צריך לענות נכון על 25 שאלות לפחות. את התוצאות מקבלים מידית לאחר סיום המבחן בעמדת הרישום. אם נכשלתם – בדקו איפה טעיתם כדי ללמוד לפעם הבאה. אי אפשר לגשת מידית למבחן נוסף אבל אפשר לגשת שוב כבר למחרת. אל תשכחו להביא אתכם למבחן אמצעי זיהוי (ת"ז/ דרכון/ חוגר/ קצין), קבלה על תשלום האגרה באינטרנט והסכמת הורים אם אתם מתחת לגיל 17.

ומה לגבי טיפים למבחן המעשי
המבחן המעשי מורכב משני חלקים: מבחן שליטה שנערך במגרש ומבחן דרך. במידה ולא עברתם את מבחן השליטה, לא תמשיכו למבחן הדרך. במבחן השליטה תתבקשו לרכב בשמיניות בתוך מלבן מתוחם מבלי להוריד את הרגל מהאופנוע. חלק נוסף במבחן הוא מעבר סלאלום מפותל ומבחן האצה ובלימה בהתאם לסימון הבוחנים. במבחן הדרך תצאו לכביש ותפגינו יכולת השתלבות חוקית ובטוחה בתנועה.

נסו לדמיין בראשכם את המבחן, באילו קשיים אתם עלולים להתקל, כיצד אתם עושים את התנועות ומבצעים את ההנחיות. נסו לדמיין אותו בבהירות רבה ככל הניתן מההתחלה ועד הסוף. כך תורידו מעט את הלחץ מאלמנט הלא נודע שבמבחן.
חלק גדול מההצלחה הוא הרושם שאתם משאירים על הבוחנים: בקשו לבצע את השיעור המקדים לטסט על האופנוע שעליו תבחנו כדי להתרגל אליו, אכלו משהו קטן קודם לכן ולכו לשירותים לפני הטסט, נסו לישון טוב בלילה לפני.

בזמן הטסט עצמו הקפידו על ישיבה זקופה אבל לא מתוחה. נסו להפגין את השליטה בכלי באמצעות תנועות חלקות וללא בלימות פתאומיות, האצות בזק או חיתוכים חדים. אל תשכחו לרדת מהגז בכל פעם שאתם מבחינים במכשול בתנועה ולהקפיד לבחון את הכביש באמצעות סיבוב הראש ולא רק באמצעות המראות. אל תשכחו לנשום וזכרו שהכידון לא יברח גם אם לא תלפתו אותו בעוצמה, נינוחות תאפשר לכם תנועה זורמת יותר.

מהם הדברים שבודקים במבחן הדרך?
הדגשים במבחן הדרך הם על השתלבות נכונה בתנועה: שמירה על מרחק מתאים שמאפשר עצירה בטוחה, מיקום נכון בנתיב ופניות לצדדים – במיוחד בהשתלבות במעברים בין רחובות חד לדו-סיטריים ולהיפך. המהירות הרצויה היא מהירות התנועה: אל תהיו נהגי מירוץ בזמן המבחן אך גם לא הססניים מדי. שדרו בטחון, שיקול דעת ושליטה באופנוע ובנעשה על הכביש. טיפ אחרון שנכון גם למבחן הדרך וגם למבחן השליטה באופנוע: היו ערניים להוראות הבוחן, השתדלו לא להילחץ או להיגרר לטעויות של אחרים ותמיד חשוב לזכור – שם אם נכשלתם לא קרה כלום, תמיד אפשר לגשת לעוד טסט.

לגשת לטסט, במיוחד אם מדובר בטסט ראשון, עלול להיות מאורע מלחיץ. הכנה מתאימה, שמירה על קור רוח והפגת בטחון יעזרו לכם לצלוח את הטסט בהצלחה.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה